Technologia w nauczaniu – 8 porad

Nauczyciele różnią się w podejściu do stosowania technologii w procesie dydaktycznym. Dotyczy to zarówno pedagogów z wieloletnim stażem, jak również tych świeżo po studiach, które nie zawsze przygotowują ich do integracji cyfrowych narzędzi w pracy z uczniami i studentami. Niniejszym wpisem chciałbym zainspirować Ciebie do wyjścia poza schemat tradycyjnego nauczania i dać Ci kilka pomysłów i rad, jak najlepiej do tego podejść.

Porady dla nauczycieli

Zmień sposób myślenia

Sposób myślenia jest kluczowy w przezwyciężeniu obawy przed korzystaniem z technologii. Nauczyciele często mówią „Nie jestem dobry/a w nowych technologiach”. Musisz zacząć myśleć pozytywnie! Praca z uczniami jest pełna wyzwań, a technologia jest po prostu jednym z nich. Możesz z niej nie korzystać na co dzień, jak niektórzy Twoi koledzy i koleżanki, ale nigdy nie pozwól, by stało się to Twoim usprawiedliwieniem! Jeżeli to sposób myślenia Cię powstrzymuje, przemyśl swoje nastawienie i podejdź do stosowania technologii z nowym, pozytywnym nastawieniem.

Podejmij ryzyko

Osiągnięcie ciekawych efektów wymaga często wyjścia poza strefę własnego komfortu. Nie bój się spróbować czegoś nowego w klasie. Wprowadź do niej niewielki element ryzyka. Jeżeli się pomylisz lub popełnisz błąd, nie ukrywaj tego przed uczniami. Zastanów się, jak możesz ich zachęcić do opuszczenia własnej strefy komfortu, podsuń im pomysły, inne punkty widzenia i sposoby na rozwiązanie problemów, by mogli próbować innego podejścia i uczyć się na swoich błędach. Podjęcie ryzyka nakierowane na osiągnięcie celów szkoleniowych, nawet jeżeli nie gwarantuje sukcesu, może przynieść wymierne korzyści w postaci wyniesionej nauki.

Zdefiniuj cel

Jeżeli planujesz wykorzystać nowe technologie w nauczaniu, zawsze najpierw zdefiniuj cel szkoleniowy, który chcesz osiągnąć. Zastosowanie technologii nigdy nie powinno być celem samym w sobie! Nauczyciel powinien mieć przede wszystkim na uwadze, żeby uczniowie nabyli nową wiedzę lub doświadczenie. Korzystanie z najnowszych narzędzi i programów, jeżeli one w tym nie pomagają, mija się z celem i niczemu nie służy. Niekiedy nauczyciele zadają pytanie „Jak mogę wykorzystać (tu wstawiają nazwę narzędzia) na swoich lekcjach?”. To nie jest właściwe podejście do sprawy wykorzystania technologii. Pytanie powinno brzmieć „Czego moi uczniowie powinni się nauczyć i umieć wykorzystać w praktyce?”. Następnie trzeba dobrać odpowiednie narzędzia, które pomogą w osiągnięciu tego celu.

Ucz się od swoich uczniów

Jeżeli chodzi o nowe technologie, niektórzy uczniowie posiadają sporo umiejętności i doświadczenia. Dawno minęły już czasy, kiedy nauczyciel był jedynym źródłem wiedzy! Nie ma w tym nic złego, jeżeli czegoś nie wiesz, a uczniowie pokażą Ci, jak to zrobić. Jeżeli chcesz wykorzystać nowe technologie w procesie nauczania, a nie wiesz, jak działa jakiś program lub czy jest do tego aplikacja na smartfon, zapytaj swoich uczniów! Nawet jeżeli nie będą znali odpowiedzi, postarają się ją dla Ciebie znaleźć. Ponadto mogą pokazać Ci nową aplikację, funkcjonalność czy sztuczkę, której jeszcze nie znałeś.

Daj uczniom wybór

Prawo głosu i wyboru jest ważnym składnikiem w procesie nauczania. Może to się np. przejawiać w zostawieniu uczniom wolnej ręki co do wyboru narzędzia, w jakim zechcą zaprezentować swój projekt. Dzięki temu staną się bardziej zaangażowani i skłonni do włożenia więcej wysiłku, a także okazać Twoim ważnym sprzymierzeńcem w pomocy innym, mniej obeznanym z technologią uczniom.

Zorganizuj się

Zastosowanie nowych technologii w procesie nauczania będzie bardziej efektywne przy dobrej organizacji. Najlepiej zebrać informacje, wskazówki i materiały źródłowe w jednym, centralnym miejscu. Wykorzystanie do tego celu z góry określonego, znanego wszystkim uczniom miejsca w sieci uczyni Twoją pracę znacznie łatwiejszą, a Twoim podopiecznym umożliwi skupienie się na realizacji celów szkoleniowych. Najbardziej pasującym do tego miejscem jest platforma szkoleniowa wykorzystywana przez szkołę, np. Google Classroom, które jest bezpłatnym narzędziem w języku polskim.

Oceniaj zawartość, a nie opakowanie

Nowe technologie umożliwiają uczniom dodanie efektownego opakowania do swoich projektów i wypracowań. Kiedy jednak przyjdzie do oceny ich pracy, skup się na celach szkoleniowych. Co uczeń powinien wynieść z lekcji? Czy jest to np. tworzenie animacji w programie Prezentacje Google? Mogą one uatrakcyjnić oddawaną pracę, ale jeżeli nie była to lekcja projektowania animacji, nie można tego uznać jako cel szkoleniowy. Wystrzegaj się również oceniania na podstawie liczby slajdów, dodanych ilustracji itp. Merytoryczna zawartość pracy powinna być zawsze najważniejsza.

Zawsze miej plan B

Bez względu na to, jak dobrze przygotujesz się przed lekcją, w przypadku stosowania nowych technologii coś może zawieść. A to połączenie z internetem czy sieć wifi nie działa, witryna jest niedostępna, wideo się nie odtwarza lub serwis, z którego chciałeś skorzystać, nie jest już bezpłatny. Na takie okazje warto mieć plan B. Nie musi oznaczać on przerabiania całkowicie innego tematu, ale powinieneś być przegotowany na ewentualną awarię. Czasami może to oznaczać np. użycie zwykłej tablicy i mazaków. Innym razem będzie to projektor i prezentacja z wykorzystaniem pliku na laptopie (pakiet Dokumenty Google pozwala również na lokalne zapisywanie plików). Bycie przygotowanym na różne ewentualności nie jest niczym nowym w zawodzie nauczyciela i podobnie powinno być w przypadku korzystania z nowych technologii.

1 myśl na “Technologia w nauczaniu – 8 porad”

  1. Współpraca z uczniem, a nie dyktowanie mu zadań i wszystkiego, co ma robić to klucz do sukcesu. Wspominanie uczniowi, że jest ważny, że on ma znaczenie ma dla niego wielką wartość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *