LMS: platformy typu marketplace

Jednym z najczęstszych pytań zadawanych przez osoby rozpoczynające swoją przygodę z kursami online jest: jaką platformę wybrać? Wybór nie należy do łatwych, gdyż oferta jest w miarę szeroka i różnorodna, a przez to osobie początkującej trudno jest wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie. Mam nadzieję, że podane przeze mnie informacje uczynią ten wybór łatwiejszym.

Learning Management Systems

Żeby dostępne opcje uczynić porównywalnymi, ograniczę się do omówienia rozwiązań najczęściej wykorzystywanych do zarządzania i sprzedaży kursów online, czyli platform typu LMS. Więcej o funkcjach tych systemów można przeczytać w moim poprzednim wpisie. Najbliższych kilka wpisów chciałbym poświęcić różnym rodzajom platform LMS.

Marketplace

Za umieszczenie kursu na platformie hostingowej musimy płacić. Sposób naliczania płatności zależy od rodzaju platformy, tzn. czy oferuje ona tzw. markeplace, czy też nie. Te pierwsze można porównać do galerii handlowej: klienci jednego sklepu mają możliwość łatwego zapoznania się z ofertą innych placówek handlowych mających siedzibę w tej samej galerii. Analogicznie, w przypadku takiej platformy odbiorcy jednego kursu mogą przejrzeć lub przeszukać inne kursy na niej dostępne. Platforma też na ogół zajmuje się promocją wybranych kursów. Klient dokonuje zakupu kursu od platformy, a nie od twórcy kursu, i ona też wystawia mu fakturę. Tak więc osoba kupująca nie jest w rzeczywistości klientem twórcy, lecz platformy. Jest to istotna różnica, gdyż nie można wykorzystać jego danych do własnych działań marketingowych.

Platforma LMS marketplace

Za sprzedaż każdego kursu platforma pobiera prowizję, której wysokość na ogół waha się w przedziale od 30 do 70%. Kursy zamieszczane na platformach typu marketplace muszą z reguły stosować się do stworzonych przez nie reguł dotyczących jakości technicznej. W praktyce jednak z egzekwowaniem tych ostatnich bywa różnie i w związku z tym można znaleźć tam kursy o różnej jakości. Najbardziej znaną platformą marketplace jest amerykańska Udemy. W Polsce jej odpowiednikiem jest Infolia, której rozpoznawalność jest jednak dużo mniejsza, o czym najlepiej chyba świadczy fakt, iż w chwili pisania tego artykułu jej baza kursów obejmuje zaledwie 36 pozycji.

Platformy autorskie

Inną odmianą platformy marketplace są platformy stworzone przez autorów zamieszczanych tam kursów, które z czasem poszerzają ofertę i zatrudniają lub nawiązują współpracę z autorami zewnętrznymi. Z reguły najpierw trzeba z nimi nawiązać kontakt i zaproponować swój kurs. Na ogół mają też one bardziej ścisłe wymagania odnośnie jakości technicznej i merytorycznej niż w przypadku platform typu Udemy. Podobnie jak w tych ostatnich, autor musi podzielić się zyskiem ze sprzedaży i nie ma dostępu do klientów swojego kursu. Najbardziej znaną platformą tego typu na świecie jest lynda.com, która nie tak dawno temu została przejęta przez serwis LinkedIn za niebagatelną kwotę 1,5 mld dolarów. W Polsce jej odpowiednikami są serwisy takie jak Strefa Kursów czy Eduweb.

Charakterystyczną cechą platform marketplace jest także to, iż sprzedają kursy w modelu self-study i w związku z tym nie posiadają mechanizmów umożliwiających uzyskanie wsparcia od autora kursu. Są one dostępne są w sprzedaży przez cały czas, więc nie mamy tu do czynienia z otwieraniem i zamykaniem kursu. Nie wspierają także udostępniania lekcji z opóźnieniem czasowym ani tworzenia testów. Większość z nich umożliwia jednak automatyczne generowanie certyfikatów po przerobieniu całego kursu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *